Warning: Declaration of description_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = NULL, $id = 0) in /home/pwnk415801/domains/studiefinancieringinfo.nl/public_html/wp-content/themes/newscast/framework/classes/description_walker.php on line 5
Time management: effectief werken in weinig tijd!

Time management: effectief werken in weinig tijd!

Elke dag kom je een stukje tijd te kort en voor je gevoel ben je nooit klaar. Je e-mail inbox raakt overvol en de stress loopt op. Wie kent dit gevoel niet? Met behulp van time management leer je prioriteiten stellen voor de zaken die werkelijk urgent zijn. Time management helpt je om het overzicht terug te krijgen zodat je doelgericht en effectief je taken kunt uitvoeren. Met als gevolg: een stukje tijd over aan het eind van de dag!

Time management: Planning

Een goede planning is hét hulpmiddel voor een effectieve uitvoering van time management. Een belangrijk uitgangspunt van time management is dat de belangrijke en urgente zaken van de minder belangrijke worden onderscheiden. Zo voorkom je dat kostbare tijd verspilt aan inefficiënte zaken of een deadline over het hoofd ziet. Met behulp van time management een heldere weekplanning creëren, waardoor je niet voor onverwachtse verrassingen komt te staan.

Zorg dat je op een vaste tijd in de week (bijvoorbeeld de vrijdagmiddag) een weekplanning maakt, waarbij je de meest urgente taken plant op het moment dat jij over het algemeen het meest effectief bent. Tijdens de werkweek kun je dan aan het eind van elke dag een kwartiertje vrij maken om je planning bij te werken en af te strepen wat afgerond is.  Voor de meeste mensen geldt dat wanneer je een moeilijk gesprek of opdracht direct ’s ochtends afrondt je meer motivatie krijgt om verder te werken. Zo blijft een taak waar je tegenop ziet niet de hele dag door je hoofd spoken. Wanneer je juist een avondmens bent zul je waarschijnlijk pas na de lunch effectiever en efficiënter werken. Maak dus gebruik van je biologische klok en ken je valkuilen. Op deze manier zorg je voor een succesvolle uitvoering van timemanagement.

Time Management: Orde in de chaos

Een effectieve werkdag begint met een opgeruimd bureau. Al lijkt deze tip zo voor de hand liggend, voor een succesvolle uitvoering van time management is het onmisbaar. Zorg ervoor dat wanneer je aan een nieuwe taak begint je alleen de relevante papieren voor je hebt liggen. Zo word je niet afgeleid en kun je je focussen op wat belangrijk is. Een overzichtelijk classificeersysteem voor je post en inkomende papieren zorgt ervoor dat je geen kostbare tijd verliest met zoeken en het zorgt tevens voor een geordend en opgeruimd gevoel onder werktijd. Maak er tenslotte een gewoonte van om na de afronding van een project of taak direct alle bijbehorende papieren en mappen op te bergen of weg te gooien.

Time Management: Concentratie

Wanneer je planning is gemaakt en je bureau is opgeruimd kan niets je meer afleiden van je taak. Helaas valt dit in de praktijk nogal eens tegen. Je collega die even wilt overleggen of je werkgever die met een klein verzoekje komt. Nog geen vijf minuten ben je bezig en je wordt alweer uit je concentratie gehaald. Time management hangt dan ook nauw samen met assertiviteit. Durf nee te zeggen en durf je prioriteiten te stellen. Wanneer je collega je verzoekt even te overleggen, leg hem of haar uit dat je dit graag op een later tijdstip doet, zodat je je nu even op een belangrijkere taak kunt richten. Doe hetzelfde richting je werkgever, leg hem uit dat je eerst deze opdracht wilt afronden alvorens je aan een nieuwe kunt beginnen. Wees niet bang om dit aan te geven, het getuigt ervan dat je alles onder controle hebt en het zorgt ervoor dat je planning niet in de war raakt.

Een andere grote boosdoener die je uit je concentratie kan halen zijn inkomende e-mails. De remedie hiervoor is om e-mails op vaste tijden te lezen. Bijvoorbeeld wanneer je begint met werken, vlak voor de lunch en aan het einde van dag. Schakel de pop-up van je email uit, zodat je niet alsnog gestoord wordt onder werktijd. Heb je een deadline die dag en kom je er niet aan toe om de vraag die per email gesteld is te beantwoorden? Stuur een korte standaard email terug dat je hier later op terug zult komen.

Time management: een investering die loont

Tot slot, veel van bovenstaande tips kosten in eerste instantie wat tijd, maar laat je hierdoor niet afschrikken. Wanneer je eenmaal gewend bent geraakt aan het systeem van time management zal je productiviteit stijgen en zul je met een zelfverzekerd gevoel een nieuwe  werkweek beginnen.

Categoriën:

Vaardigheden
Geen Reacties op “Time management: effectief werken in weinig tijd!”

Geef een reactie